میرعباس هاشمی؛ کیومرث شهبازی
چکیده
دانش تجربی (تجربه صادراتی) درباره بازارها و عملیات خارجی، یک نیروی هدایتکننده در بینالمللی شدن شرکتها است. از این رو پژوهش حاضر با تاکید بر نقش تجربه صادراتی برای شرکتهای نوپا، به بررسی احتمال ورود و خروج از بازار صادراتی و رشد حجم صادرات میپردازد. بدین منظور از آمار و اطلاعات صادراتی شرکتهای ایرانی فعال بین سالهای ...
بیشتر
دانش تجربی (تجربه صادراتی) درباره بازارها و عملیات خارجی، یک نیروی هدایتکننده در بینالمللی شدن شرکتها است. از این رو پژوهش حاضر با تاکید بر نقش تجربه صادراتی برای شرکتهای نوپا، به بررسی احتمال ورود و خروج از بازار صادراتی و رشد حجم صادرات میپردازد. بدین منظور از آمار و اطلاعات صادراتی شرکتهای ایرانی فعال بین سالهای 1393 تا 1397 در حوزه مواد غذایی صادراتی استفاده شده است. برای تحلیل این دادهها از روش حداقل مربعات موهومی (LSDV) استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد بنگاه نوپا بودن موجب افزایش 11 درصدی احتمال ورود به بازار جدید و 87 درصدی توسعه حجم صادرات و افزایش 35 درصدی احتمال خروج میگردد. لذا با توجه به یافتهها و اهمیت نقش تجربه برای صادرکنندگان نوپا، شروع فعالیت در کشورهایی با ساختار مشابه با هزینه ورود کمتر توصیه میگردد.
صلاح سلیمیان؛ حمید رضا محمودی مقدم؛ کیومرث شهبازی؛ حسین سلکی
چکیده
از دیدگاه محققان عرصه روابط بینالملل به ویژه در سنت لیبرال، همکاریهای اقتصادی نظیر تجارت و سرمایهگذاری نقشی اساسی را در گسترش صلح و ممانعت از جنگافروزی دارد. بر این اساس مقاله حاضر ضمن اشاره به مصداقهای عینی از روابط بینالملل با بهرهگیری از «نظریه بازیها» نشان میدهد که «چگونه همکاریهای اقتصادی ...
بیشتر
از دیدگاه محققان عرصه روابط بینالملل به ویژه در سنت لیبرال، همکاریهای اقتصادی نظیر تجارت و سرمایهگذاری نقشی اساسی را در گسترش صلح و ممانعت از جنگافروزی دارد. بر این اساس مقاله حاضر ضمن اشاره به مصداقهای عینی از روابط بینالملل با بهرهگیری از «نظریه بازیها» نشان میدهد که «چگونه همکاریهای اقتصادی در قالب سرمایهگذاری بینالملل میتواند ضمن حداکثرسازی منفعت سرمایهگذاران، مانع بروز جنگ و توسعه صلح شود». این مقاله با ارائه یک بازی ایستا بین بازیکنان، به مدلسازی بازی بین سرمایهگذاران و کشورها (با قدرت اقتصادی مشابه) با توجه به استراتژیهای ممکن هر کدام از بازیکنان پرداخته است. برای این منظور ابتدا حالتی در نظر گرفته شده است که دو کشور نسبت به هم بیتفاوت باشند. سپس در حالت دوم، دو کشور در نظر گرفته شده است که با هم رقیب (دشمن) هستند و در حالت سوم سه کشور فرض شده است، که یکی از آنها رقیب و دیگری بیتفاوت است. با توجه به تعادل به دست آمده در هر سه حالت، نتیجه کلی مبنی بر این است که سرمایهگذار با تشکیل پرتفولیو و سرمایهگذاری در بازارهای مختلف و کشورها با ایجاد تعامل و صلح به بهترین پیامد (تعادل نش) دست مییابند
نعیمه حضوری؛ کیومرث شهبازی
چکیده
امروزه یکی از مهمترین تهدیدات برای تولیدکنندگان برندهای با کیفیت بالا، حضور تولیدکنندگانی است که همان برندهاا را با کیفیت پایین و قیمت کمتر ارائه میکنند. در این مقاله دو بنگاه اصلی تولیدکننده در نظر گرفته شده است، یک بنگاه تولیدکننده اصلی بوده و هر دو نوع برند(هم کیفیت بالا و هم کیفیت پایین) را تولید میکند و بنگاه دیگر فقط ...
بیشتر
امروزه یکی از مهمترین تهدیدات برای تولیدکنندگان برندهای با کیفیت بالا، حضور تولیدکنندگانی است که همان برندهاا را با کیفیت پایین و قیمت کمتر ارائه میکنند. در این مقاله دو بنگاه اصلی تولیدکننده در نظر گرفته شده است، یک بنگاه تولیدکننده اصلی بوده و هر دو نوع برند(هم کیفیت بالا و هم کیفیت پایین) را تولید میکند و بنگاه دیگر فقط تولیدکننده برند با کیفیت پایین است. سپس بازی بین این دو بنگاه طراحی شده و به بررسی پیامدهای حاصل از این بازی اشاره شده و استراتژیهایی برای تولیدکنندگان برند با کیفیت بالا و پایین در زمینه قیمت ارائه شده است. نتایج حاکی از رابطه مستقیم بین قیمت برند با کیفیت پایین و کیفیت برند با کیفیت بالا است. و همچنین رابطه مستقیمی بین قیمت و کیفیت برند با کیفیت بالا وجود دارد. از طرف دیگر رابطه بین کیفیت برند تولیدی کیفیت پایین و هزینههای تولید برندکیفیت بالا، معکوس است. همچنین رابطه بین برند تولیدی با کیفیت پایین و عدم مطلوبیت ناشی از خرید کالای کیفیت پایین ( ) معکوس است. از مهمترین نتایج بدست آمده در این تحقیق میتوان گفت اثرات رفاهی تولیدکننده برند با کیفیت بالا در صورت ورود به بازار برندهای با کیفیت پایین افزایش مییابد.
کیومرث شهبازی؛ صلاح سلیمیان
چکیده
بسیاری از بنگاههای موجود در اقتصاد، دولتی هستند و قیمت محصولات یا خدماتشان برای مصرفکنندگان یکسان است. در این شرایط، مسئله مصرفکنندگان این خواهد بود که چگونه از کوتاهترین مسیر (کمترین هزینه) خود را به بنگاه برسانند. از سوی دیگر، این مسئله میتواند برای یک بنگاه دولتی یا انحصاری که تسهیلاتی شامل صنعت نفت و گاز، برق، آب، ...
بیشتر
بسیاری از بنگاههای موجود در اقتصاد، دولتی هستند و قیمت محصولات یا خدماتشان برای مصرفکنندگان یکسان است. در این شرایط، مسئله مصرفکنندگان این خواهد بود که چگونه از کوتاهترین مسیر (کمترین هزینه) خود را به بنگاه برسانند. از سوی دیگر، این مسئله میتواند برای یک بنگاه دولتی یا انحصاری که تسهیلاتی شامل صنعت نفت و گاز، برق، آب، مخابرات و غیره فراهم میکند، به این صورت مطرح شود که در کجای شهر قرار گیرد تا حداقل فاصلة ممکن از همة مصرفکنندگان را داشته باشد. در این مقاله، سؤال اول با الگوریتم دایکسترا و سؤال دوم به روش حداقل مربعات فاصله پاسخ داده شده است. نتایج نشان میدهد که مصرفکننده میتواند به روش الگوریتم دایکسترا کوتاهترین مسیر تا رسیدن به بنگاه موردنظر و همچنین کوتاهترین فاصلة ممکن از همه بنگاههای موجود را پیدا کند. علاوه بر این، مکان بهینة بنگاهها به تعداد مصرفکنندگان و نحوة توزیع آنها بستگی دارد.