با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن اقتصاد دفاع ایران و انجمن اقتصاد انرژی ایران
بررسی رفتار صادرکنندگان جدید در بازارهای صادراتی با تاکید بر نقش تجربه صادراتی

میرعباس هاشمی؛ کیومرث شهبازی

دوره 6، شماره 19 ، خرداد 1401، ، صفحه 17-30

https://doi.org/10.30473/jier.2022.9180

چکیده
  دانش تجربی (تجربه صادراتی) درباره بازارها و عملیات خارجی، یک نیروی هدایت­کننده در بین­المللی شدن شرکت­ها است. از این رو پژوهش حاضر با تاکید بر نقش تجربه صادراتی برای شرکت­های نوپا، به بررسی احتمال ورود و خروج از بازار صادراتی و رشد حجم صادرات می­پردازد. بدین منظور از آمار و اطلاعات صادراتی شرکت­های ایرانی فعال بین سال­های ...  بیشتر

اتخاذ استراتژی مبتنی بر همکاری در بازارهای مالی بین‌الملی و تأثیر آن بر صلح: کاربرد نظریه بازی‌ها

صلاح سلیمیان؛ حمید رضا محمودی مقدم؛ کیومرث شهبازی؛ حسین سلکی

دوره 3، شماره 8 ، شهریور 1398، ، صفحه 13-28

https://doi.org/10.30473/indeco.2019.7044

چکیده
  از دیدگاه محققان عرصه روابط بین­الملل به ویژه در سنت لیبرال، همکاری­های اقتصادی نظیر تجارت و سرمایه­گذاری نقشی اساسی را در گسترش صلح و ممانعت از جنگ­افروزی دارد. بر این اساس مقاله حاضر ضمن اشاره به مصداق­های عینی از روابط بین­الملل با بهره­گیری از «نظریه بازی­ها» نشان می­دهد که «چگونه همکاری­های اقتصادی ...  بیشتر

ورود به بازار کالای با کیفیت پایین توسط تولیدکننده برند با کیفیت بالا(رویکرد تئوری بازی‌ها)

نعیمه حضوری؛ کیومرث شهبازی

دوره 3، شماره 8 ، شهریور 1398، ، صفحه 67-78

https://doi.org/10.30473/indeco.2020.6994

چکیده
  امروزه یکی از مهم­ترین تهدیدات برای تولیدکنندگان برند­های با کیفیت بالا، حضور تولیدکنندگانی است که همان برندهاا را با کیفیت پایین و قیمت کمتر ارائه می­کنند. در این مقاله دو بنگاه اصلی تولیدکننده در نظر گرفته شده است، یک بنگاه تولیدکننده اصلی بوده و هر دو نوع برند(هم کیفیت بالا و هم کیفیت پایین) را تولید می­کند و بنگاه دیگر فقط ...  بیشتر

کاربرد الگوریتم دایکسترا در مسیریابـی مصرف‌کنندگان و روش حـداقل مربعات فاصله در مکان‌یابی بنگاه‌ها

کیومرث شهبازی؛ صلاح سلیمیان

دوره 3، شماره 7 ، فروردین 1398، ، صفحه 37-48

https://doi.org/10.30473/indeco.2019.26592.1059

چکیده
  بسیاری از بنگاه­های موجود در اقتصاد، دولتی هستند و قیمت محصولات یا خدماتشان برای مصرف­کنندگان یکسان است. در این شرایط، مسئله­ مصرف‌کنندگان این خواهد بود که چگونه از کوتاه­ترین مسیر (کمترین هزینه) خود را به بنگاه برسانند. از سوی دیگر، این مسئله می­تواند برای یک بنگاه دولتی یا انحصاری که تسهیلاتی شامل صنعت نفت و گاز، برق، آب، ...  بیشتر